Det här med mobilspel är alltid svårt. Inte minst när det kommer till FPS-spel. Call of Duty som serie har under lång tid hållt sig undan det bärbara formatet, senaste spelet var Black Ops: Declassified till PS Vita vilket inte var särskilt bra men som jag spelade hiskeligt många timmar av. När Activision nu teamar upp med Tencent, ständigt dessa Tencent, för att ge oss Call of Duty till mobiler finns det all anledning för mången gamer att vara skeptisk. Vissa saker som glimrar är dock guld. Häng därför med när jag sätter betyg på Call of Duty: Mobile.

Att spela FPS-spel på mobiler är alltid svårt. Avsaknaden av analogspakar gör ofta upplevelsen till en onjutbar sådan. Call of Duty: Mobile lider såklart av samma problematik som alla andra FPS-spel till konsol, nämligen att dubbla virtuella analogspakar inte är gott nog för att fullt ut känna att en har kontroll över sina rörelser. Något har Activision och Tencent dock gjort för att få upplevelsen att kännas mer välkontrollerad än normalt, för Call of Duty: Mobile är trots formatets brister klart spelbart – vilket en inte kan säga om genrekonkurrenterna.

Spelet är i grunden något av en Black Ops och Modern Warfare- best of. Här finns några av de bästa banorna och spellägena från de mest populära tittlarna i serien. Den som älskar kaoset på Nuketown kommer med andra känna sig hemma. Bland spellägena återfinns bland annat klassisk Team deatmach för tio spelare, domination och till och med Battle Royale för upp till hundra spelare. Samtliga spellägen levererar bra flyt och nätkoden har under de första dagarna upplevts som mycket stabil.

Nuketown: the defintion of chaos!

Rent grafiskt ser Call of Duty: Mobile ut som en blandning av Modern Warfare till förra generationens konsoler och Black Ops 4. Texturer, effekter och de geometriska detaljerna är någon slags hybrid mellan förra generationens konsolspel och denna generations spel. Upplösningen är dock klart högre än till föregående generations konsoler och den grafiska helheten upplevs därför som klart imponerande. Flytet är också riktigt bra och min Razer Phone II har inga problem att rita upp spelets snygga grafik i stabila 90 bilder per sekund.

Call of Duty är det första spelet jag spelat till min Razer Phone II som faktiskt drar nytta av den högre bilduppdaterings frekvensen som denna telefons skärm erbjuder över konkurrenterna och det märks. Spelet flyter på fantastiskt och med tanke på hur väl jag presterat i de drygt 20 matcher jag hittills spelat är det tydligt att jag har någon fördel över motståndarna online – eller så är de bara dåliga.

Riktigt såhär snyggt är det såklart inte, men det kommer ändå bra nära!

Vad vore ett mobilspel utan mikrotransaktioner dock. Call of Duty: Mobile kan lätt tas för ett konsolspel tills en möts av väggen av olika miktrotransaktioner. Här kan du köpa allt från vapen till levels, skins och battlepasses för riktiga pengar. Du behöver dock, än så länge, inte spendera en enda krona för att kunna njuta av upplevelsen varför jag på intet sätt anser att detta förtar något av spelupplevelsen. Det återstår dock att se hur Activision och Tencent kommer att hantera detta över tid. Ett Call of Duty till mobil förväntas nog dra in en hel del kosing till utgivarna, allt annat vore ett misslyckande.

Överlag är jag imponerad av hur mycket Call of Duty: Mobile känns som ett fullgott Call of Duty-spel, trots att det endast är spelbart till ett format som knappast är anpassat för spel av denna typ, och jag finner det därför mycket troligt att jag kommer att plocka upp spelet och spela ett par matcher från tid till tid för en lång tid framöver. Det beroendeframkallande och actionstinna upplägget tillsammans med den snygga grafiken och den stabila tekniska basen gör att jag bara måste applådera vad Activision och Tencent här har lyckats skapa och betyget blir därför en stark 8/10. Med mer innehåll över tid och med återhållsamma mikrotransaktioner kan det lätt leta sig upp änn högre!

Call of Duty: Mobile är ett riktigt bra FPS-spel till mobiler och bör testas av alla som gillar genren!