På All the time spent gaming (ATSG) använder vi oss av betygssystemet ett till och med tio. Nedan listar jag vad de enskilda betygen innebär. Kom ihåg dock. Läs alltid den tillhörande texten till recensionen. Den torde nämligen förklara betyget tämligen väl.

1/10

Ett av tio får ett spel som är fullständigt genomuselt och/eller ospelbart.

2/10

Två av tio får ett spel som är riktigt dåligt, men som åtminstone går att lida sig igenom.

3/10

Tre av tio får ett spel som är dåligt men som har vissa kvaliteter.

4/10

Fyra av tio får ett spel som är under medel, men inte dåligt, och som harr vissa kvaliteter.

5/10

Fem av tio får ett spel som är medelmåttigt. Inte dåligt men generiskt, intetsägande eller bara tråkigt.

6/10

Sex av tio får ett spel som är ganska bra och klart över medel.

7/10

Sju av tio får ett spel som rätt och slätt är bra. Spel som får sju av tio är således allt som oftast värda ett köp för de allra flesta.

8/10

Åtta av tio får ett spel som höjer sig över alla de bra spelen och är att beteckna som mycket bra men inte fantastiskt.

9/10

Nio av tio får ett spel som är fantastiskt, men som inte riktigt når ända fram till att vara fulländat.

10/10

Tio av tio får ett spel som är fulländat. Bättre än såhär kan det inte bli, varför oerhört få spel någonsin kan få ett sådant betyg.

Varför betygssystemet ett till tio?

På senare år har det i branschen förts fram kritik mot den så kallade betygsinflationen. Dvs. att samtliga spel aspirerar på betyg i den övre skalan av betygssystemet. För egen del anser jag att det beror på att det längre sällan görs dåliga spel. Att det sällan görs dåliga spel blir således ett argument för att använda betygsskalan ett till och med tio – för hur ska en annars kunna skilja på alla de bra spelen som släpps?